Tack för svar! (Fordon: vagnar)

av Niklas Bygdestam @, Uppsala, tisdag, februari 22, 2022, 00:39 (176 dagar sedan) @ Niklas Bygdestam

Tack för svar!

Jo jag har förstått hur vagnen användes. Att den också betraktats som representationsvagn åt SJ och använd av generaldirektören med mera.

Men jag vidhåller ett par punkter. Jag tror INTE att den var byggd BARA åt generaldirektören eller SJ:s ledning. De bör ha haft andra avsikter med den också. Och detta har också bekräftats i tråden. Det nämns ju att den faktiskt HAR använts som komplement till kungavagnen när den inte räckt till. Bara det visar på att jag haft rätt i alla fall delvis.

Vi får heller inte glömma att vagnen beställdes då Sverige hade en statsminister, men denna hade avlidit när vagnen väl levererades. Så vi har faktiskt INTE något svar här som utesluter tankar att låta regeringen eller stadsministern använda vagnen. För vi har ingen aning om Per Albin Hansson verkligen skulle använt vagnen om han fått leva några år till. Därför går det inte att utesluta det helt trots allt. Bara att Tage Erlander inte hade intresse för vagnen, vilket är en annan sak.

--
Никлас Быгдестам
Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala och i Belgrad

Hela tråden: