Ao3 3945 och omnämnade i 40-tals källor (Fordon: vagnar)

av Wk @, onsdag, februari 23, 2022, 01:26 (175 dagar sedan) @ Niklas Bygdestam
Redigerad av Wk, onsdag, februari 23, 2022, 01:41

Nu är det svårt att säga något med säkerhet på bakgrund av *avsaknad* av information, eller information som inte går att återfinna. Det tenderar då att bli rena spekulationer. Om vi dock ser till vad som jag just med den information (källor) jag har tillhanda så framkommer dock ett intressant mönster:


Ao3 3945 upptogs i Str 263 i Mars 1949/ändr 286, d.v.s. omkring två år efter leverans. Samma blad finns såväl i de scannade exemplar jag kan finna på nätet, som i mitt eget exemplar - som är en uppsättning som enligt inskrift på försättsbladet ursprungligen tillhört 'Generaldirektören'. Hur länge är givetvis en annan fråga!
I varje fall: bladet för Ao3 3945 har ingen som helst indikation om att vagnen är avsedd för någon specifik funktion. Tvärtom, så lyder rubriken 1 Klass Personboggivagn!

En annan intressant detalj, är att vagnen omskrives i Statsbaneingenjören, nr. 8/1947 (jag kan dessvärre inte dela mitt exemplar, då det är en blekt xerox-kopia från 1970-talet).
Den omnämnes där som 'Järnvägsstyrelsens nya salongsvagn', men med den aktuella tidens språkbruk kan detta snarare hänföras som 'ägarskap' och inte 'användningsområde' - dessutom sägs redan i andra meningen '...varför denna nya vagn utgör ett värdefullt till salongvagnsparken.'

Således: i dessa två 1940-tals källor finns inget som jag anser kan peka på att vagnen skulle vara avsedd för någon specifik person eller gruppering.

Mina motfrågor a blir nog således dessa:
a) Från när i tiden härstammar den första 'källan' (eller omnämnadet) av att det skulle vara Generaldirektörens salongsvagn?
b) Finns det några bevarade handlingar som visar utnyttjandet av SJ salongsvagnar under tiden närmast före och after kriget? Krigsåren är så pass speciella, att användandet knappast kan anses vara 'normalt'.


Hela tråden:

 

powered by my little forum