Roslagsbanan: Ljusförsignal med avlång bakgrundsskärm (Signaler/säkerhet)

av Daniel Engström, Friday, March 20, 2009, 07:39 (5510 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Intressant,

På ritningen ses också den treje skenan som har varit uppe till spekulationer tidigare. Syns här vid Täby, Byle, Bällsta och Vallentuna och tycks vara kopplade till mittpunkter på några drosslar. Fanns även vid Vallentunas norra utfart - om jag minns rätt.

Jag minns själv dessa skensnuttar som var 50-100 meter långa och som en lätt järnvägsintresserad yngling inte begrep funktionen av.

Men på detta eminenta forum kommer väl strax en sakkunnig utredning?


Dom var väl till för att leda returströmen förbi korta, enkelisolerade spårledningar. Långa spårledningar var alltid dubbelisolerade och returnströmmen leddes i båda rälerna medhjälp av spårimpedanserna. Vid kortare spårledningar så kunde man slippa två (inte helt billiga) spårimpedanser genom att leda halva returströmmen genom en tredje räl.

/Daniel


Men vad fyller egentligen de 30 m långa spårledningarna för funktion?

Mittspårledning i vägskydd (det som idag kallas Sv-spårledning. I de gamla anläggningarna på RB kan den korta spårledningen nog ha hetat U)

Har det något med korta tåg och långsamma reläer att göra?

Nej. Växelströmsspårreläer (skivreläer) ansågs vara bra för att de faller snabbare än spårreläer för likström. I SJs gamla linjeblocksanläggningar med likströmsreläer så anordnade man (ibland?) korta snabbfallande spårledningar vid blockkiosker för att de långa likströmsspårledningarna föll för långsamt.

Men på RB är det som sagt växelströmsspårledningar.

/Daniel


Hela tråden: