Försignal och hundens kvällspromenad (Signaler/säkerhet)

av Mikael Hillbo, Friday, March 20, 2009, 08:15 (5510 dagar sedan) @ Pär Engström

Fsi förkortar ordet försignal.

Jag minns denna försignal väl, efter 1000-tals hundpromenader i just skogen mellan Bällsta och Byle. Blocksignalen och tillhörande försignal tändes bara när tåg skulle passera (i rätt riktning). Troligtvis något sätt att spara på lampor och ström?

En period bestod ett av kvällstågen mot stan (tror det var 21.24 från Vallentuna vilket sammanföll med hundens kvällspromenad) normalt av mv 36 ledande. Vägsignalen nere vid Bällsta hlp gick om till vitt, det dröjde lääänge innan tre strålkastare visade sig och ännu längre innan tåget med ett makligt "mjomm-mjomm-mjomm" segade sig upp för backen mot Byle. Vid något tillfälle hade tågsättets ersatts med Bup-tåg och mv 59 främst. "Vitt i V", strålkastare och ett "vroooom" passerade nu i minst dubbla tempot! 340 sega hästar hade ersatts av 900 pigga...

Just bakgrundstavlan till Fsi 213 tror jag var av "vi hade ingen annan i lagret just då"-typ. Jag vill minnas att det vita fältet var tydligt handmålat, därav den flagnade färgen. En till fanns på Stocksundsbron, norrut, men det kan ha varit av utrymmesskäl.


Hela tråden: