Försignal och tändning vid ankomst (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Friday, March 20, 2009, 08:55 (5510 dagar sedan) @ Mikael Hillbo

... Blocksignalen och tillhörande försignal tändes bara när tåg skulle passera (i rätt riktning). Troligtvis något sätt att spara på lampor och ström?

ja, särskilt vid reservmatning från ackumulator. Jag tror de flesta mellanblocksignaler på enkelspår, även vid SJ normalspårnät, i varje fall tidigare tändes först när tåget närmade sig, och slocknade efter att under någon sekund ha visat "kör" resp "visa kör" när tåget lämnat blocksträckan. Vid dubbelspår är signalerna normalt tända; det anses annars vara risk att en lokförare föväxlar en tänd signal för intilliggande spår med en trasig signal vid det egna spåret. Vid matning från ackumulator hade man emellertid i varje fall tidigare signalerna släckta förutom när ett tåg närmade sig (på det spår signalen gällde) eller signalen visade "stopp".

... En till fanns på Stocksundsbron, norrut, men det kan ha varit av utrymmesskäl.

just dessa två försignaler är de enda med avlång skärm som jag direkt kommer ihåg, men jag har nog även sett några enstaka vid SJ-nätet. Och i säo fanns denna typ av bakgrundsskärm upptagen http://www.ekeving.se/t/sao41/sif.html


Hela tråden: