Portabelt biljettskåp? (Historiskt material)

av Jan-Anders Wihrén, Wednesday, March 02, 2022, 09:34 (779 dagar sedan) @ Jim Hansson

Biljettexpeditör på stationer som sällan var bemannade?


Det tror jag också.

Jag vill minnas att jag läste för ett par år sedan om att Malmö-Genarps eller Malmö-Simrishamns Järnväg hade ett dyligt skåp som medtogs till Jägersro när det var trav. Möjligen kan det vara så att det finns hos oss på SkJ. Om jag hade lugnat mig hade säkert Jan-Anders Wihrén vetat svaret :-)
Jim

SkJ har ett biljettskåp märkt JÄGERSRO, se bilder nedan. Det har tillhört Malmö-Ystads järnväg. Hållplatsen Jägersro, belägen mellan Hindby och Oxie, öppnades 18 maj 1907 i samband med att trav- och galoppbanan med samma namn kom till. Första tävlingsdagen var 20 maj 1907. Malmöbor och andra tillresta kunde ta tåget från Malmö V eller Södervärn till Jägersro och tillbaka efter tävlingarna. Troligen användes hållplatsen fram till 1932 då Malmö Stads Spårvägar startade busstrafik till Jägersro. Uppgifterna i Järnvägsdata verkar inte stämma. Hållplatsen återkom under krigsåren och det finns tåg inlagda i tidtabellsbok och grafisk tidtabell för år 1945 (men däremot inte för år 1943 och 1948). Av tidtabellsboken för 1945 framgår att tågen efter ankomst till Jägersro backades till Hindby, där lokrundgång gjordes. På kvällen gjordes rundgången i Hindby innan tåget backades till Jägersro för att hämta resenärerna. Den långa plattformen vid Jägersro fanns kvar så sent som i april 1971. Såväl Malmö V som Södervärn var ständigt bemannade så det kan inte vara förklaringen till att man använde biljettskåp. Min gissning är i stället att skåpet användes som ett komplement vid särskilt hög resandetillströmning, som t.ex. vid tävlingarna på Jägersro trav- och galoppbana.
[image]
[image]
[image]
PS! Lyckades tyvärr inte få den sista bilden stående. DS!


Hela tråden: