VGJ, Nossebro - Nedläggning av persontrafiken? (Byggnad)
Det var ju ett beprövat sätt att få ner resandet så att man slapp köra så mycket ersättningstrafik. Även Enköping-Uppsala råkade ut för detta, vilket jag kunde se från mitt rum på elevhemmet jag bodde på.
Ja, när jag på 50-talet bodde i Alfta och gick i skolan i Edsbyn ändrade man tiderna så att man inte hann i tid till skolan med tåget men väl med bussen. Det uppgivna skälet var passning till fjärrtåg i Bollnäs. Antalet anslutningsresande var nog försumbart jämfört med antalet skolelever som reste till Edsbyn.
På 80-talet jobbade jag på SJ buss och även inom skolväsendet i Uddevalla. Jag noterade att buss efter buss körde fullsatta via stationer på Bohusbanan. Tåget från Strömstad kom ganska tomt 10-15 minuter för sent till Uddevalla för att gymnasieungdomarna skulle hinna i tid till skolan. Jag tog ett samtal med trafikområdeschefen för tågtrafiken (tror jag det var - eller någon liknande befattning i Uddevalla) och föreslog en tidigareläggning av morgontåget från Strömstad och sedan busstransfer till skolorna. Men se, det gick inte, för då skulle övergångsresenärerna mot Herrljunga få vänta för länge i Uddevalla! Ja, de var säkert 5-10 personer som bytte i Uddevalla och då som nu fanns Centralens konditori och Pressbyrån...
Sedan tog länstrafiken över och tidtabellerna anpassades - och Bohusbanan överlevde.