Portabelt biljettskåp? (Historiskt material)

av Jan-Anders Wihrén, Wednesday, March 02, 2022, 20:56 (784 dagar sedan) @ Jim Hansson

Du tror alltså inte att en tjm beordrades med tåget till Jägersro för att där sälja biljetter till de som inte hade någon? Alla som åkte in till stan med tåget kanske inte åkte med ut.
Jim

Jag vet faktiskt inte. Men sträckan ut till Jägersro tog inte så lång tid att man skulle hinna gå runt och sälja biljetter så jag lutar åt att man hade biljettskåpen vid Malmö V och Södervärn för att snabba upp biljettförsäljningen. Det fanns särskilda edmondsonska biljetter för ändamålet som var delade på mitten. Den ena delen användes för framresa och den andra för återresa. Denna andra del skulle visas upp vid påstigning Jägersro och där fanns en sorts spärr för påstigande. Tror inte att det var aktuellt för någon att enbart åka enkel resa Jägersro - Södervärn/Malmö V. Jag tror mig ha sett en bild av Jägersro hållplats på Järnvägsmuseets digitala sida men vet inte hur man gör för att länka eller bifoga bild därifrån och hit. Det finns säkert någon mera datorkunnig som kan fixa detta.


Hela tråden: