Varför biljettskåp i Linköping (Historiskt material)

av Anders Sandgren, Friday, March 04, 2022, 09:31 (756 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Det är väl självklart att ett skåp med biljetter från en plats är avsett att användas på den platsen, och det var användningen på den platsen jag funderade över och frågade om i rubriken. Jag skrev inte att det hade använts ombord. Ombord ska man kunna sälja biljetter från många platser, så där använde man nog blancobiljetter.


Det har väl förekommit allehanda evenemang som drog mycket folk. Vid Ryd låg på den tiden speedwaybanan och Filbyterna var på 50-talet en storklubb med SM-guld och femdubble världsmästaren Over Fundin i klubben. Klubbens storhetstid upphörde 58-59 men banan vid Ryd fanns kvar och användes till l978.
1949 skulle det spelas landskamp i bandy mellan Sverige och Finland. Matchen skulle egentligen gått på Rocklunda i Västerås men isen där var för dålig (spolad grusplan) varför matchen flyttades till Stångåbadet (sjöis). Dock höll inte isen (jag tror att både spelare och domare fick räddas) så matchen avbröts och flyttades till Handskerydssjön i Nässjö där det var spelbart på måndagen. Skolbarn (bl.a min mamma) fick ledigt och beordrades dit som publik.
1949 var f.ö sista året som en SM-final spelades på sjöis. Nässjö besegrade Edsbyn på Perstorpsgölen utanför Eksjö. Nässjös enda SM-guld på herrsidan. 14809 betalande samt säkert ett par tusen ytterligare som tjuvtittade och tågtrafiken runt Nässjö, inte minst Nässjö-Eksjö, var säkert livlig denna dag. Var tågen stannade vid arenan kanske någon annan vet.


Ja o.k för det men man kunde knappast sälja biljetter avsedda för avresa från en helt annan ort.

Jo, men det blev kanske litet otydligt. Skåpet har Linköping som hemort och Ryd och liknande platser runt Linköping borde legat inom taxeområdet. Samma sak med landskampen vid Stångebrobadet. Sedan borde nog de flesta löst t-o-r-biljetter vid avresestationen.

Delen om SM-finalen på Perstorpsgölen var däremot en utvikning som inte hade med Linköping att göra. Men kanske det fanns ett liknande skåp även i N som användes vid evenemang. Bandyn var stor och även isracing-VM har körts i Nässjö även om det var i början av 70-talet. Skid-SM på 1950-talet torde dragit publik.


Hela tråden: