Varför biljettskåp i Linköping (Historiskt material)

av Micke Carlsson, Friday, March 04, 2022, 11:42 (783 dagar sedan) @ Harald

Man måste kanske tänka in i vilken grad en biljett betraktades som en värdehandling, något som avtrubbats med tiden. Detta alltså för att förstå mer varför ett skåp behövs för att förvara biljetter i.

Säljaren av biljetten har/hade förr ett stort personligt ansvar för värdet som fanns i de osålda biljetterna och skulle redovisa handkassa samt biljettintäkter, med personligt ansvar för mellanskillnaden mellan redovisning och kassa.

Busschaufförer i Stockholm på 80/90-talet hade väl 3000 kr i handkassa, de fick ut det när de började och skulle lämna tillbaka det när de slutade anställningen, och vad som hände däremellan var helt deras sak (kanske man gjorde några handkassarevisioner också däremellan). Ovanpå det tog de ut biljettkuponger, sålde dem, gav tillbaka pengarna som kupongerna de tagit ut var värda, och fick nya kuponger igen. Varifrån pengarna kom var chaufförens eget problem i redovisningsögonblicket. Det var alltså i princip kommissionsförsäljning utförd av anställda med personligt ansvar.

Försäljningen från detta biljettskåp kan ha följt samma slags mönster. Den som ansvarar för biljetterna har då starka incitament att ha koll på dem. Därför är det bra med ett skåp för att kunna hålla reda på "sina" biljetter.


Hela tråden: