Bakgrunden till resan (Fotografier/bildfrågor)

av Conny Sernfalk, Tuesday, March 08, 2022, 01:29 (777 dagar sedan) @ Ulfe

Enligt mitt minne arrangerades resan oktober 1971 där huvudsyftet var att "smörja" kommun politiker i Uppsala genom att bjuda in dessa samt familjer till resa Uppsala - Faringe. Jag är osäker på om dom fick åka retur eller om dom bussades tillbaka. Tåget var ej upplåtet för utomstående.
bild 9 är från ankomsten till Faringe av specialtåget.
Uppsala kommun hade nyligen fattat beslutet att avslå SRJmf:s förslag om inköp av järnvägen Faringe-Alunda för museitågs trafik. Kommunen fattade istället det kloka principbeslutet att stödja planerna för en museijärnväg mellan Faringe - Uppsala.
Loket "Osten" / Marma Långrör 5 f.d NÖJ 16 hade sedan någon månad varit stationerat i Faringe och gick tidigt på morgonen ner med finkan DHJ F13 till Rimbo där föreningen fått löfte om att låna tre personvagnar men bara under helgen.
Tåget var öppet för intresserade från Rimbo till Faringe och till Uppsala om jag minns rätt.
Fotokörning genomfördes I Rånäs (se dom fina bilderna) Möjligen fick utomstående och medlemmar följa med från Faringe till Rimbo senare på kvällen eftersom vagnarna skulle återlämnas i Rimbo.
Vattentagning kunde göras med det då fungerande vattentornet och vattenhäst i Faringe. Möjligen även vattentagning i Uppsala genom brandkårens försorg.

Min Bild visar "Osten" utanför Faringe lokstall på morgonen innan avfärd till Rimbo.

SRJ Q12p 1200 inköptes 1970. En stor mängd godsvagnar som funnits på banan slopades detta år. Vagnavdelningen med Stig Svallhammar som ansvarig ville rädda 5-6 vagnar. Ett visst motstånd fanns bland aktiva pga. av bl.a. åsikter med nyttan med godsvagnar och begränsade resurser på den tiden.
I förslaget ingick även en överföringsvagn (från DHJ). Även har fattades ett klokt beslut att inköpa föreslagna vagnar inkl tankvagnen som de senaste åren hade stått avställd i Rimbo. Om jag minns rätt var den vid inköp delvis fylld med dieselolja.
[image]


Hela tråden: