Björn Alnebos Roslagsbanebilder – Mormors grind, Vasavägen (Bana)

av Ulf Pålsson, Thursday, March 10, 2022, 22:57 (771 dagar sedan) @ John T

Denna lägre bangård godsvagnarna står på kallades något som jag inte minns nu. Kanske var det "ängen"?

Anslutningen till banan mot Långängstorp? Eller hamnen?


Nej, i norra änden - bortom godsmagasinet i riktning "Mormors grind" och Mörby verkstad.

Någon kanske undrar över namnet Mormors grind. Det var ursprungligen namnet på vägkorsningen/plankorsningen mellan Stocksund och Mörby. Vem var mormor? kan man undra. Gissningsvis en vägvakt som skötte ursprungligen skötte grindarna.

Från SRJ:s tidtabellsbok del A är följande uppgifter hämtade:

1924. Vägkorsning Mormors grind nämns. Infartssignalen från Dj Ösby (en semafor med beteckningen D) från nedspåret står norr om vägkorsningen, som alltså ligger inom stationen Stocksund.

1929. Infartssignal D från Dj Ösby nedspår (fortfarande semafor) flyttas norrut och förlorar sin försignal, sannolikt för att sikten på signalen förbättras.

1934. I samband med att automatisk linjeblockering införs mellan Stocksund och Dj Ösby blir infartssignalen en huvudljussignal, som får heta H14. (Sannolikt krävs bommarna vid Mormors grind nere innan infartssignalen kan visa "kör". I motsatt riktning kontrolleras bommarna sannolikt i Stocksunds utfartssignal från spår 2 mot uppspåret; en huvudljussignal som heter H8.)

1937. Vägkorsning Mormors grind byter namn till Vasavägen.

1942. Alla huvudljussignaler mellan Stockholm Ö och Dj Ösby får nya beteckningar. För Stocksunds del innebär det att infartssignal H14 från Dj Ösby nedspår får heta B. Utfartssignal H8 från spår 2 mot Dj Ösby uppspår får heta D.

(Sidoinformation: Ändringen föranleddes av att den automatiska linjeblockeringen skulle förlängas norr om Dj Ösby. Det innebar att det dittillsvarande systemet för numrering av alla huvudljussignaler mellan Stockholm Ö och Dj Ösby [H1, H2, ..., H10 till Dj Ösby på uppspåret och H11, H12, ... från Dj Ösby på nedspåret], det "kollapsade". Nu fick bara blocksignaler beteckningar med H+nummer, jämna nummer på uppspåret och udda på nedspåret.)

1954. I samband med inrättande av fler blocksträckor på båda spåren mellan Stocksund och Dj Ösby flyttas stationsgränsen söderut genom att en ny infartssignal B sätts upp för nedspåret ganska långt söder om vägkorsning Vasavägen, som då alltså hamnar på linjen mellan Stocksund och Dj Ösby. Den huvudljussignal som tidigare var infartssignal B blir nu blocksignal H13b. I riktning norrut sätts en blocksignal H14a upp för uppspåret strax söder vägkorsning Vasavägen -- det är den som vi ser på Björn Alnebos foto. Sannolikt kontrollerades bommarna nere i blocksignalerna H13b och H14a.)

1959. Vägkorsningen ändrar namnigen , tillbaka till Mormors grind.

1963. Blocksignal H14a för uppspåret norrut är inte längre beroende av bommarna vid Mormors grind. (Detta torde ha inneburit att beroendet i huvudsignal ersattes av signalering i nya V-försignaler. Det nämns inget om blocksignal H13b för nedspåret söderut, men min gissning är att även dess beroende av bommarna ersattes av signalering i V-försignal.)

1964. Vägkorsningen får åter namnet Vasavägen. Det kommer den att ha tills plankorsningen försvinner år 1996.
/up


Hela tråden: