Oslo i mitten av 60-talet, 7 bilder (Fordon: allmänt)

av Henrik B. Backer, Tuesday, March 15, 2022, 16:48 (766 dagar sedan) @ chfahlgren

Takk for flotte bilder. Jeg skal få lov å kommentere det jeg vet:

Bilde 1:
Oslo Ø: Tog med 91-materiell nærmest og muligens 86-materiell lenger inn i hallen. Type 86 og 91 var teknisk like, men hadde forskjellig type innredning. Type 86 var beregnet for lokaltrafikk og hadde som nye vendbare seter med lav rygg. Senere ble flere enheter modernisert med busseter med fast rygg. Type 91 hadde innredning og seter beregnet for lengre distanser. Det var kun 10 sett av denne typen. Bak motorvognsettet kan man se litt av en personvogn som ble anskaffet av Norsk Hoved-Jernbane, som var navnet på Norges første jernbanestrekning mellom Kristiania og Eidsvoll. Banen ble drevet som eget bolag frem til 1927.

Bilde 2:
Oslo Ø: Motorvognmateriell type 65 og 67. Motorvogn Bmeo 65a.19 (fra 1970 BM 65A), mellomvogn Bo4d (fra 1970 B 67) og styrevogn BFo4d (fra 1970 BFS 67). Innenfor sees en post- og reisegodsvogn. Det stod ofte slike inne i stasjonshallen som ble fylt opp i løpet av dagen, og koplet på i forskjellige fjerntog. Helt til høyre sees en kjølevogn litra H eller melkevogn litra S. Slike ble ofte sendt i persontog til ulike steder.

Bilde 3:
Oslo Ø: To tog med El 11-lok. I grønt 11.2093 og 11.2148 i rødt. Den siste tilhørte en tilleggserie som kom på midten av 60-tallet. De skilte seg ut ved at de hadde to frontruter og var forberedt for multippelstyring. Dette fungerte ikke etter hensikten og ble aldri tatt i bruk ordentlig. Frem til 1962 ble lokene lakkert grønne. Deretter ble det bestemt at lokene skulle lakkeres røde med okergul fartsstripe og påskrifter. Lok som ble brukt til å trekke godstog skulle beholdes grønne. Det er en årsak til at El 15 ble levert grønne da de kom i 1967.

Bilde 4:
Oslo Ø: El 13.2137 i grønt. El 13 er teknisk veldig lik El 11, men er ca 50 % kraftigere og er tyngre.

Bilde 5:
Oslo Ø: El 13.2123 nylakkert i rødt. Bak loket sees en svensk F-vogn, så dette toget skulle nok til Stockholm eller Göteborg.

Bilde 6:
Hovedbanen mellom Bryn og Alnabru. På godssporet mellom Loenga og Alnabrus sees El 11 (grønn) og El 13 (rød). Disse skulle sikkert til Loenga for å trekke opp godstog. Det er 25 promille stigning fra Loenga til Bryn og det var og påkrevet med nok trekkraft. Det kjøres jevnlig hjelpelok bak som skyver på denne strekningen.

Bilde 7:
Samme sted som bilde 6: Lokaltog med blanding av 65 og 67-materiell. Styrevognen nærmest er type 65 (kjennetegnes med vinduene med lufteklaff øverst), mellomvogn og motorvogn type 67, styrevogn og mellomvogn type 65 i tre (opprinnelig lokaltogsvogner fra 20-tallet ombygd med styreledninger og førerplass) og bakerst motorvogn type 65a. 65-motorvognene ble bygd i tre varianter, 65a (trevogn med platekledning), 65b (stålvogn med platekledning) og 65c (helsveist vognkasse i stål). Motorvogn type 67 var en videreutvikling av type 65c med senkevinduer, annen type boggier og kraftigere motorer (samme som type 68).


Beste hilsen Henrik B.


Hela tråden: