Oslo i mitten av 60-talet, 7 bilder (Fordon: allmänt)

av Henrik B. Backer, Tuesday, March 15, 2022, 18:03 (745 dagar sedan) @ Ulfe

Takk for hyggelig tilbakemelding.

Litt av en bildeskatt du har. Dette bildet er tatt på samme sted som de øvrige, og er i likhet med de andre litt av en reise tilbake i tid.

Toget trekkes av El 13.

Bak loket ser vi en Bo3g (fra 1970 B1). Dette var en tidligere tysk personvogn som ble brukt i et tysk lasarettog under annen verdenskrig. Litraen hos DR var C4i-36. vognene ble etter krigen overtatt av "Direktoratet for fiendtlig eiendom" og solgt til NSB. Det var 9 moderne stålvogner som ble overtatt. 8 av disse var tredjeklassevogner og helt like, mens 1 var andre - og tredjeklassevogn (hos DR BC4i-37). Den ble utstillingsvogn i 1970, mens de andre gikk som personvogner frem til midten av 1980-tallet, mens noen havnet i Narvik og ble brukt frem til 1995.

Bak stålvognen ser vi en Bo3c (fra 1970 B22). Trevogner av denne typen med hvelvet tak ble bygd frem til 1937. NSB anskaffet ikke stålvogner før man kunne bygge helsveiste vogner. Stålvogner som var klinket ble for tunge. De første sveiste stålvognene kom fra 1935.

Deretter ser vi en ABo2b (fra 1968 Bo2c type 6 og fra 1970 B31). Trevogner med første klasse ble stort sett utrangert på 60-tallet. En vogn overlevde nedklasset til andreklasse og holdt ut lenge nok til å bli bevart. Det er vogn 348 som disponeres av Norsk Museumstog, en avdeling av Norsk Jernbaneklubb som opererer på det nasjonale jernbanenettet.

De to siste vognene BFo2b (fra 1970 BF31) og Fo (fra 1970 F20).

Faktisk finnes det bevart materiell tilsvarende som på bildet, slik at bildet vil kunne rekonstrueres temmelig nøyaktig.


Beste hilsen Henrik B.


Hela tråden: