Järnvägen genom Järbo (Historiskt material)

av OlleThåström, Thursday, March 17, 2022, 14:55 (770 dagar sedan)

Här följer några bilder från min nuvarande hembygd Järbo, alltså det som ligger i Gästrikland! Jag tänkte att jag skulle kunna få några kloka kommentarer som tillägg till vad jag själv har kommit fram till. Till exempel är dateringen osäker.

Sträckan Storvik-Ockelbo öppnades för trafik i november 1876 och sista persontåget avgick från Järbo lördagen den 11 maj 1968. Godstrafiken upphörde 1975. Av byggnaderna är det bara en magasin kvar. Privatägt?

[image]
Kan vara i slutet av 1800-talet?

[image]
Kan vara från början av 1900-talet. Den första viadukten över järnvägen vid kyrkan. Den verkar mycket klent byggd! Kan den vara byggd redan 1870-tal?
Finns det några källor?

[image]
Bron över Jädraån som den såg ut fram till 1915. Nästa byte skedde 2001. Åt höger går järnvägen mot Ockelbo.

[image]
Ritning över en del av bangården från 1916. Källa bangardar.se. Vägen går över på en viadukt tolkar jag.

[image]
Enligt uppgifter är bilden från 1908. Viadukten i bakgrunden

[image]
Stationen på 1920-talet. Riktning mot Ockelbo. Vykort.

[image]
1930-talet innan banan elektrifierades. Lägg märke till kiosken! Den har likheter med Pressbyråns tidiga modeller.
(Siffrorna nedtill på bilden är inte årtalet utan numret på vykortet)

[image]
Här syns tydligt hur vägen gick i nivå med kyrkans och skolans mark. Bilden troligen sent 40-tal. Vykort.

[image]
Vykort från 1981. Vägen drogs om och ny viadukt byggdes 1960. Ett ganska brutalt ingrepp. Vägen höjdes mycket jämfört med omgivningen.

En annan sak jag undrar över är uppgiften i "Svenska Lokstationer" (sidan 243) där det sägs att det funnits ett vattentorn i Järbo för ångloken. Det finns inga antydningar om det på dessa bilder. Eller läser jag listan i Lokstationer fel? Något vattentorn finns inte på bangårdsritningen.

[image]


Hela tråden: