Handsignallyktor (paltar) och dess färger.-Utvikning. Orange (Signaler/säkerhet)

av Stefan Isaksson, Saturday, March 19, 2022, 17:14 (768 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Jag förstår egentligen inte varför man envisades med färgat sken i signalen ”framåt”. Den hade lika gärna kunnat ges med vitt sken, som det är idag.

Om vi återgår ett ögonblick till järnvägen så var ju signalerna i äldre säkerhetsordningar:
vitt sken i cirkel = framåt, grönt sken i cirkel = avgång
och utan att gå in på detaljer så kan signalerna med få undantag klassas som
vitt sken = växlingssignaler och grönt sken = signaler gällande tåg.

Dessutom fanns ett förbud mot att visa färgat sken i lyktan om man inte avsåg att visa en signal.

Före 1906 var det tvärtom dock tror jag att det var tillåtet att visa vitt sken i lyktan utan att avse att visa en signal.

Jag har alltid uppfattat ändringen som ett försök att minska risken för oavsiktlig signalering: de signaler vars konsekvenser kunde bli allvarligast i händelse av missförstånd fick färgad signal.

En liknande tanke kan ha föranstaltat de som skrev tunnelbanans bestämmelser. Särskilt i en tunnel kan man ju vänta sig att personalen använder lyktan för att lysa sig med medföljande ökad risk för oavsiktlig signalering.


Hela tråden: