Signalen i Hjulsjö, f d Säröbanan? (Fotografier/bildfrågor)

av Göran Kannerby, Saturday, March 26, 2022, 08:59 (759 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Ja, det bör det vara. Det var/är inte ovanligt med tvåskens V-signaler på f.d. NBJ. Minns jag rätt köptes en hel del vägskyddsutrustning in från Säröbanan när den lagts ned.

ja, det stämmer, och Säröbanan hade tvåskenssignaler vid alla de automatiska vägskyddsanläggningar som tillkom på 1950-talet. Rött och vitt sken, förutom att det vid vissa bomanläggningar fanns huvudsignaler med rött och grönt sken (och som försignalerades med vanliga försignaler). Detta med huvudsignaler vid plankorsningar förekom även på SJ-banor i form av s k signalplatser.

Signalens asymmetriska placering på stolpen är ovanlig för svenska förhållanden, och förekom inte på Säröbanan såvitt jag minns.

En annan ovanlighet är att signalen står efter den korsande vägen. Kan naturligtvis bero på att signalen i motsatt riktning sitter på samma stolpe, men varför skulle man göra så enbart för att spara in en stolpe? Den numera klassiska v-signalen klarar sig ju med en enda lampa genom att göra skenet dubbelriktat och genom att skiftet mellan rött och vitt sker genom att en glascylinder flytta si höjdled.


Hela tråden: