Linjeblock Roslagsbanan (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Saturday, March 21, 2009, 16:07 (5508 dagar sedan) @ John Thoweman

Såvitt jag förstått var alla blocksignaler på RB förut sådana som tändes "vid behov".
Jag minns t.ex. mången kvällslig väntan på Park-tåg stående på hpl Universitet för sådär 18 år sedan. Blocksignalen strax norr om bron över Roslagsvägen var ett lämpligt placerat studieobjekt. Här framgick tydligt att signalen tändes först när fordon befann sig på närmast framförvarande blocksträcka. Och här var det dubbelspår. Dock "enkelriktat dubbelspår", varför ovannämnda risk väl ej ansågs föreligga.

[image]
ja, eftersom Roslagsbanans dubbelspår saknade blocksignaler för högerspår ansågs det väl acceptabelt att ha normalt släckta blocksignaler. Vid Djursholms Ekeby var blocksignalerna dock ständigt tända, antagligen pga beroende med bommarna, kanske också för att Ekeby tidigare varit station med vändspår för lokalmotorvagn. Ritningsutsnittet ovan är från 1943

Spårplan Dj Ekeby innan de sista växlarna togs bort


Hela tråden: