Ra-lok gånger två på Sundsvall C 1975 (Fordon: lok)

av Godsgösta, Wednesday, April 06, 2022, 09:15 (742 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Morgonen 1 augusti 1975 tog jag ett par bilder på Sundsvall C av Xt 954 mot Långsele och Xt 854 med vagnar från 954 till Östersund C. Xt 954 hade ankommit redan 4.55 men bilderna nedan tog jag 6.39 enligt stationsuret. Närmast i bild Ra 990 med xt 954 mot Långsele på spår 2 och sedan Ra 991 med xt 854 mot Östersund C på spår 4. Avgångstid för xt 854 var 6.59 och för xt 954 7.01. Observera plattformsskyltningen där spår 4 är beläget närmast stationshuset. Normalt brukar väl spår 1 vara närmast stationshuset. Är Sundsvall C ett undantag eller finns det fler exempel?
[image]
[image]

Det här är ännu ett utmärkt exempel på hur några högst vardagliga bilder när de togs tillhör skaran av de mest intressanta många år bort. Väldigt fina tidsdokument från en svunnen tid. Mycket bra!

Till skaran av vardagsbilder är det precis samma känsla när jag tittar i gamla fotoalbum. De där "skitbilderna" en vanlig onsdag i november runt frukostbordet är de jag stannar längst vid och tittar på detaljer. :)


Hela tråden: