Smörgåsautomat (Historiskt material)

av Lennart Petersen, Wednesday, April 06, 2022, 19:35 (745 dagar sedan) @ Göran Enqvist

Det fanns en sådan på plattformen (utomhus) på Tunnelbanestationen i Hökarängen. Den torde försvunnit någon gång i mitten av sjuttiotalet. Jag minns att man var tvungen att vara "bestämd" när man skulle öppna luckan för den köpta varan då luckan var återfjädrande.Själva spaken/handtaget var rätt litet och hade bara en liten fördjupning på var sida för tummen och pekfingret.Jag misslyckades vid något tillfälle pga för lite kraft i fingrarna och blev väl rätt snopen när luckan small igen och det åtråvärda godiset låg kvar på insidan. Det var inte bara smörgåsar utan även godis och frukt i automaterna.

/Göran

Ett litet rart minne från barndomen är den godisautomat som fanns utanför ”våran” speceriaffär.
Så där 5-6 år gammal prövade jag på chans översta luckan utan att se den. Besvikelse när den var tom !
Men jag berättade för tanten som drev butiken och hon trodde på mig fullt ut så jag fick kompensation och lite till.
Det kändes så bra att en vuxen litade på ett litet barn...


Hela tråden: