ATC och äldre förarventiler (Fordon: lok)
På Postvagnen efterlyste jag i veckan material om förarventil D3(L), vilken verkar ha varit dominerande i fordon som nybyggdes eller väsentligen moderniserades under 1960-80-talet.
På D3 tar man vid ATC-inbyggnad bort en direkt rörledning från tryckregleraren till utjämningsbehållaren och stoppar där in den elektriska reglerventil RgV som ATC-datorn använder för driftbromsning. (Nödbromsning sköts istället av en elektrisk SIFA-ventil kopplad direkt till huvudledningen.)
Men hur gick det till när fordon med äldre förarventiler, som K8/K16, fick ATC? Gjorde man en motsvarande inkoppling på ledningen till utjämningsbehållaren även på dessa?
Fanns det fordon utan utjämningsbehållare som fick ATC? Då borde ombyggnaden ha blivit knepigare.
Apropå förarventiler - är någon bekant med de följande typerna Knorr G1 (T45) eller Knorr G2 (V5)?