Om kiosken vid Hässelby villastad jvstn (SWB/SLJ) (Historiskt material)

av Conny Sernfalk, Friday, April 22, 2022, 19:34 (734 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Den 1 december 00:19 1956 avgick det sista persontåget från Hässelby. Jag var då 6 år och bodde på Birger Jarlsgatan 125. På våren året där på bodde jag i Hässelby strand. :-)


Det var J-loket 1393 som drog sista tåget Spånga - Hässelby. För länge sedan fick jag ett par fotografier av sista tåget men hittar dem inte just nu (ska försöka leta fram dem). Var 1393 hamnade efter nedläggningen vet jag inte säkert men har för mig att jag sett någon uppgift om Uppsala. Dock såg jag själv senare loket avställt i Korsnäs (utanför Falun) omkring sommaren 1963. Loket togs till nåder igen och efter revision i Östersund hamnade det i Malmö för att sommaren 1965 dra de s.k. badtågen till Falsterbo söndagar (sista sommaren med ångtåg). Härefter användes loket en del av SJ i Malmö och fick också dra det allra sista tåget på Falsterbobanan augusti 1971. Sedan tog Skånska Järnvägar över loket och det användes och fick slita tungt i många år i trafiken Brösarp - S:t Olof men är sedan flera år avställt i den stora fordonshallen. Vi är många (inom och utom Skånska Järnvägar) som gärna skulle se 1393 i tjänst igen. Och vem vet - med de kunniga och driftiga medlemmar som just nu jobbar med att få igång S1 1914 i Brösarp så kanske 1393 kan bli ett kommande objekt?

När du såg loket i Korsnäs. var det i lokhuset som fanns där då? Eller utomhus?
Lokhuset revs f.ö 1971 / 1972 och förflyttades och återuppbyggdes i Byvalla 1972.
Tidigare fanns en web sida med bild och text om sista tåget på Spånga- Lövsta 1956. Den verkar ha tagits ner. Bifogar en bild från Morgontidningen.
Du (Jan-Anders) har tidigare skrivit att J 1393 fanns i falun avställt och nedkopplat 1962-08-09.
Loket var driftlok i Uppsala från tidigt 1960 tal. Skickades till Borås Åhaga för revision där det fanns 1963-10-28. återgick till Uppsala.
Enligt privat person torrkokades loket 1964.
Anmäld för revision kl. IB (pannbyte) 1964-12-11
Anländ Ös 1964-12-14
Intagen 1965-03-25
Utgången 1965-05-19
Loket angavs fortfarande tillhörande 6 Dd men skickdes direkt till Malmö efter revisionen.

SkJ gör ett fantastiskt fint arbete med S1 1914. J 1393 är så förknippat med SkJ och har funnits på SkJ i 50 år. Roligt om det i framtiden kan komma in i verkstaden.

[image]
J 1393 med sista tåget Foto Morgon tidningen


Hela tråden: