Tidtabell Skånska Järnvägar 2022 (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Jan-Anders Wihrén, Saturday, April 23, 2022, 17:20 (705 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Trevligt! Jag antar att det är en fråga om personal och att inte komplicera upplägget för sakens egen skull, men kan ni anordna möten i Vitaby om ni skulle känna för det?

Visst kan vi ha tågmöten i Vitaby och om/när extratågen 51-52-53 körs har dessa möten där. Det finns flera skäl till att mötena (vid tvåtågstrafik där rälsbussen utgör ena tågsättet) har förlagts till Brösarp och S:t Olof. Det ena är att vi vill kunna erbjuda resa med ångtåg i ena riktningen och rälsbuss i den andra för resande som så önskar. Det andra är en bemanningsfråga. Om det bara finns två tågklarerare som kan tjänstgöra en trafikdag är det bättre att denne bevakar S:t Olof. Han/hon kan då också sälja biljetter där (påstigande i Vitaby är mycket ovanligt och då kan man köpa biljett ombord om det inte råkar vara så att där tjänstgörande vägvakt också kan sälja biljetter - för en vägvakt behövs alltid för bomfällningen). Vid behov av brandbevakning (vilket tyvärr är vanligt förekommande) kan B-fordonsfärd tillämpas på hela sträckan om tkl finns i S:t Olof men om tkl i stället bevakar Vitaby (och en vägvakt tjänstgör i S:t Olof) får vi ha B-fordonsfärd Brösarp-Vitaby-Brösarp och sedan A-fordonsfärd efter tåg Vitaby-S:t Olof-Vitaby, vilket är betydligt krångligare. Vår planering utgår dock ifrån att alla tre stationerna är bevakade med tkl men det är tyvärr inte så ofta det är möjligt. Hur vårt trafikupplägg ser ut i sin helhet framgår av nedanstående grafiska tidtabell.
[image]


Hela tråden: