C4 1768 (Fordon: vagnar)

av Conny Sernfalk @, söndag, april 24, 2022, 18:59 (109 dagar sedan) @ Ola Ahlström
Redigerad av Conny Sernfalk, söndag, april 24, 2022, 20:04

Just "Klippans" vagn lyckade dåvarande styrelse näst intill förstöra genom ett egendomligt uthyrningsavtal, frågan är vagnens status idag?

Tittar man i den ambitiösa Bevarandeplanen för järnvägsfordon, som fallit platt som en pannkaka, som Sveriges Järnvägsmuseum tog fram 2004 så fanns då sju bevarade C4:or och där just nr 1768 var av "Riksintresse A". Frågan är vilka de andra sex vagnar är/var?

Ola Ahlström
Malmö

Det är inte så konstigt att bevarandeplanen fallit när den aldrig kompletterades med handlings- och strategiplan för särskilt den materiel som bedömdes vara av riksintresse A. Istället hänvisades till respektive ägare samt att planen inte skulle betraktas som statisk.
Man kan istället se planen som en önskelista (tyvärr utan någon större betydelse) vid en given tidpunkt (2004).
Föreningsvärlden har generellt inte fått "mer muskler" sedan 2004 (när bevarandeplanen skrevs) att renovera rullande materiel och har ibland prioriterat underhåll till material som kan användas i trafik även om detta i bästa fall sammanfallit med planen.

När det gäller 1768 är motiveringen till riksintresse A att det är den vagn som är mest återställd av de 7 bevarade C4 (SSJmf? BJs? m.fl). Låter lite märkligt då vagnen var väl i samma ombyggda skick invändigt och utvändigt, då som nu, och som framgår av nutida bilder som Björn länkat till i denna tråd.
I planen sägs att vagnen bör ha en hög renoverings prioritet och återställas till 1920-40 tal. Detta var och är lätt att säga. Man skulle önska att vagnen iaf kom under tak för att skydda stommen.
Det är ändå positivt att FVJ har verksamhet utifrån sina nuvarande resurser och tillgång till inomhus uppställning för en del av sin rullande materiel. Vad som ska prioriteras är en intern fråga för FVJ.


Hela tråden:

 

powered by my little forum