Defekt färgseende (Järnvägspersonal)

av S-O Johansson, Thursday, April 28, 2022, 00:08 (728 dagar sedan) @ Harald

Låt mig gissa: SJ (eller vad det nu hette då), år 1876?


Ja, troligen. Det hade förekommit en diskussion om färgblindhet tidigare men "color vision testing did not become a common concern of physicians until the Lagerlunda accident in Sweden and the work of Frithiof Holmgren".
The Legacy of Color Vision Testing in the Railway Industry

17 juli 1882 kom en en kunglig kungörelse om undersökning av färgsinnet enligt Holmgrenska sefirgarnsmetoden. 19 december 1882 utkom ett cirkulär från Järnvägsstyrelsen, 1877 års reglemente gällde då, om att personer som hade behov av att kunna urskilja signalfärger skulle styrka färgseendet genom behörigt intyg. Bör väl även ha gällt privata banor eftersom 1877 års reglemente var grund för de Enskilda Järnvägarnas reglemente.
1884 kom en reviderad utgåva av 1877 års reglementet och där står inget speciellt om färgseende mer än att man precis som i det ursprungliga 1877 års reglemente "med ett behörigt läkarbetyg styrka sig vara fri från svaghet, sjuklighet eller kroppslyte".
Om man började med prov av färgseendet tidigare framgår inte av mina källor som är 1877 års tjänstereglemente, reviderat 1884, och olika skrifter från gamla Svenska Lokomotivmannaförbundet.
Periodiska läkarundersökningar för lokpersonal och annan personal i säkerhetstjänst infördes först på 30-talet. 1931 på Statens Järnvägar verkar det som.
Vilka som var först Statens Järnvägar eller något privat bolag är väl frågan, men troligen var det Statens Järnvägar om det är Sverige som åsyftas i frågan.


Hela tråden: