Ett par bilder från en för ca 50 år sedan försvunnen miljö (Järnväg allmänt)

av K Lemming, Thursday, April 28, 2022, 00:42 (701 dagar sedan) @ Anders Sandgren

[image]

[image]

Berra


Jag tycker att Taunusen kör vänstertrafik så det är nog 55år sedan.

Jag tolkar Bertils rubrik som att det är 50 år sedan miljön försvann, inte sedan bilden togs.

Härliga bilder, Berra. Jag avundas er som fick uppleva denna tid med mycket mer levande järnväg, med spår lite här och var i dom flesta järnvägsstäder/orter, hamnspår, industrispår, magasinspår, och m.m m.m. Lokstationer i drift på allt från mindre till större stationer, växellok och stallmiljöer på många orter, och så alla varierande loktyper, motorvagnstyper och hela driftstänket eller vad man ska kalla det, t.ex som att tåg som normalt var motorvagnståg kunde ersättas med lok+1-2 vagnar om det blev någon akut skada, fordonsbrist eller annat. Idag ställs tåget in och kunderna/resenärerna får finna sig i att vänta på nästa tåg om dom inte har tur att erästtningsbussar har hunnit beställas. Det fanns ännu många bemannade stationer med personal i stationshuset, godsmagasin, bangård och lokstall. En väldigt levande järnvägsmiljö, något jag tyvärr inte tycker dagens järnväg har mycket av.


Hela tråden: