Defekt färgseende (Järnvägspersonal)

av Harald, Thursday, April 28, 2022, 20:21 (722 dagar sedan) @ Anders Ljung

Vilken järnvägsförvaltning var först med att införa tester för defekt färgseende ?
Vilket år ?


Professor Holmgren från Uppsala var drivande för upptäckten av färgblindhet och införandet av tester. Han anordnade en demonstration en tid efter Lagerlunda-olyckan där två tågmästare i ett mörklagt rum inför publik fick visa rött och grönt sken i sina handsignallyktor och sen svara vilken färg kollegan visade.

Holmgren hade rätt i sin forskning och de tågmästarna var verkligen färgblinda. MEN, Holmgren ville inte misslyckas med demonstrationen inför publik, så de två försökspersonerna fick ett par manipulerade lyktor.

https://www.facebook.com/MedicinhistoriskaMuseet/videos/869328830208432

Lyktorna finns bevarade vid Medicinhistoriska museet i Uppsala och ses i denna film.

Detta redogörs för i den artikeln som jag länkade till. Såvitt jag förstår så kunde konduktörerna som deltog skilja mellan rött och grönt i de lyktor som användes vid järnvägen p.g.a. att de hade olika ljusintensitet, men Holmgren gav dem lyktor som hade samma intensitet. Detta var väl strängt taget rätt gjort. Om man vill testa något så ska man göra det med objekt som inte skiljer sig i något annat avseende än det man vill testa.


Hela tråden: