Kungavagnen på rull vid Näknen den 12/6 1965, 5 bilder (Fordon: allmänt)

av Thomas K Ohlsson, Tuesday, May 03, 2022, 15:39 (714 dagar sedan) @ Torbjorn_Forsman

Alla SJ:s brunlok använde den bakre strömavtagaren förr, så även F-loket. Senare bytte man till den främre på F-loket då den bakre slets ut snabbt pga lokets dåliga gångegenskaper i bakänden. Man provade första att byta strömavtagartyp till MK2 men det hjälpte inte, då beslöt man att byta till den främre.

Fin bild för övrigt

//Ove


Ursprungligen körde man väl med bägge strömavtagarna uppe? När slutade man med det, början av 50-talet kanske?

/TKO


Det var väl så länge som man hade slitskena av aliminium.
När man bytte till kolslitskena (slutet på 40-början på 50-talet) blev det en strömavtagare.


Körde inte GDG-banorna med aluminiumslitskenor och två strömavtagare uppe?

/TKO


Även GDG gick omsider över till kolslitskenor och som regel bara en strömavtagare i drift, dock skedde inte övergången samtidigt som hos t ex SJ. Man bör notera att det har förekommit körning med båda strömavtagarna uppe även med kolslitskenor, när det har varit dåliga förhållanden (t ex isbildning på kontaktledningen eller hård vind).

Jag skrev tyvärr fel i min fråga!
Jag tror att GDG-banorna använde kolslitskenor men ändå körde med två strömavtagare aktiva - t ex på GDG-expressen. Eller minns jag fel?

/TKO


Hela tråden: