Smalspårig restaurangvagn (Fordon: vagnar)

av PeO @, fredag, maj 06, 2022, 18:44 (102 dagar sedan) @ Mattias Jansson

...........

På VGJ tycks det däremot ha varit en väldigt kortvarig historia, jag har inte kunnat hitta något från 1905, 1906, 1908, 1910, 1912 och 1913, utan första gången de dyker upp är 1914, och sista gången man hittar dem är 1916. I 1917 års sommartdt verkar de vara borta, och till skillnad från BKB så synes inget ha återupptagits efter första världskriget.
Omloppet visar på att VGJ måste ha haft två vagnar för den här trafiken, vilket i kombination med hur kortvarigt det tycks ha varit föranleder mig att misstänka att det inte handlade om verkligt fullt utrustade restaurangvagnar med komplett kök etc. Fast det sistnämnda är förstås en spekulation.
......

Detta kan ha en orsak i att stationen i Gräfsnäs brann 1913, varefter restauranten togs i bruk som station. När sedan Trolhättebanan öppnade 1916, öppnades ny restaurant i Nossebro.
Gräfsnäs ligger grovt räkna mitt mellan Göteborg och Skara, Nossebro ännu grövre räknat mitt mellan Göteborg och Forshem, ytterligare 25 km till Mariestad.

Resandemönstret såg annorlunda ut på den tiden och fram till 60-talet. de flesta resenärer åkte bara en liten del av sträckan. 1965-67 (stympad resa ett år till) åkte jag 30 km mellan Sollebrunn och Vara. Få av de resenärer som var på tåget när jag steg på var kvar när jag gått av, i Vara tillkom nya, som jag antar till största delen inte skulle längre än till Skara, kanske Mariestad.

Hela tråden: