Allt om tvåaxliga containervagnar i Sverige (Järnväg allmänt)

av arjesko, Thursday, May 12, 2022, 14:48 (708 dagar sedan) @ BJ

Det finns massor att lägga till o rätta beroende på vilken nivå man vill lägga sig på.
Vi snackar inte om väldigt många vagnar men man lyckades ändå göra en rejäl soppa av de som väl fanns. Vagnar byggdes om fram och tillbaka, framförallt Ore/Kbs. De första ombyggda vagnarna littrerades Klps (första rundan, andra besättningen av numren var inte containervagnar utan Rottneros-vagnarna?) och blev först senare omlittererade till Lgs. Flera Kbs byggdes för containertransporter utan att littreras om till vare sig Klps eller Lgs.
Sen alla ombyggda Gs-vagnar. De långa serierna är inte direkt invecklade men de kortare och alla Lgs-t/Lgjs-t som inte levde särskilt länge som sådana utan blev omb igen.
När jag började intressera mig för vagnarna mer på allvar i slutet av 80-talet var mycket från de första generationerna ombyggda från .Os-w/.Gs/Ou redan borta bortsett från fd Ore/Kbs.
Många nummerserier förblev obesatta utan ligger och spökar och jag vet inte om det finns någon som har koll på vad som verkligen blev av resp stannade på pappret alt blev något annat än vad det var tänkt att bli från början.


Hela tråden: