Godstrafik på HKJ 1971? (Fotografier/bildfrågor)

av Mattias Jansson, Friday, May 13, 2022, 13:08 (686 dagar sedan) @ Anders Hallingberg

Vet du eller någon annan om HKJ vid någon tid regelmässigt använts för genomgående trafik, utan omstigning/omlastning, Karlshamn-Växjö, person- eller godstrafik?

På persontrafiksidan mycket litet. Inget före rälsbusstiden. Från sent 40-tal var några rälsbusståg Ryd - Kvarnamåla förlängda till/från Karlshamn men bara på helger.
Det fanns också ett direkt rälsbusståg Växjö - Kvarnamåla - Ryd. Även detta var i vissa tidtabellsperioder förlängt till/från Karlshamn på lördagar och/eller söndagar på samma sätt, vilket alltså skapade ett genomgående rälsbusståg Växjö - Karlshamn en eller två gånger i veckan. Det var det enda av den varan.
De här tågen finns med 1950, 1955, 1958 och 1961 med något skiftande trafikmönster, så åtminstone ett drygt decennium pågick det hela.

På godssidan vet jag inget, men om regelbunden trafik väster om Urshult de facto försvann redan 1959 så har jag svårt att tro att man skulle ha kört genomgående godståg den vägen. Om inte annat så fanns ju genomgående smalspår via Bredåkra ända till 1957, så det känns troligare att man tog den vägen om det fanns gods Karlshamn - Växjö. Både Vislanda - Karlshamn, Växjö - Ronneby och Karlskrona - Karlshamn hade väl reguljära godståg vid den tiden? Men det är förstås en ren spekulation.

(Och återigen för formens skull; uppgifterna gällande persontrafik är från Sveriges kommunikationer, men jag har inte kollat varenda utgåva varenda månad eller vecka från hela denna publikations existens. Om någon vill kolla alla så står det vederbörande fritt att göra så. Och om någon ifrågasätter källan med motiveringen att det handlar om "små tidtabeller" så får jag väl acceptera det också.)


Hela tråden: