Allt om tvåaxliga containervagnar i Sverige (Järnväg allmänt)

av Anders.k., Saturday, May 14, 2022, 13:50 (706 dagar sedan) @ arjesko

När det gäller tvåaxliga vagnar i tågen Göteborg-Olofström så fick jag intryck av att det inte var särskilt stor omblandning av vagnar utan de byggde på alla? fd Kbs/Klps ihop med de 10 udda Lgs-vagnarna 442 5000-5009 (som ursprungligen levererades som piggybackvagnar Lqs).
Sedan fyllde man på med Lgs omb från Os-w och .Gs.
Det var mest så det såg ut från andra halvan av 80-talet till då Sgns-vagnarna från AAE tog över helt.
Jag såg nog aldrig något tåg motsvarande det på filmen med den mixen av allt annat än reguljära containervagnar. "Stativvagnarna" såg jag bara några få av tomma på t ex Kville eller i Falköping efter att de blivit arbetslösa. De var ju fortfarande märkta Oms trots att man ändrat dem en hel del.
Filmade tåget påminner mer om Bilspeditions lokala containerpendel än om de vanliga långväga volvopendlarna men någon kanske kan berätta mer om kalmartågen?

Volvo Kalmar lades ju ner 1994, vagnarna längst bak innehåller ju lådor med lackade karosser som ska ner till Kalmar för att byggas klart till en hel bil.
Biltransportvagnarna är ju dom som kör dom färdiga bilarna från Kalmar till Göteborg.
Längst fram går tomcontainers till Olofström som kopplades av i Alvesta, behovet var ju större än ett tåg och mindre än två så då gick det ett och ett halvt.
Jag är så nojig så jag vill veta hur många Oms som användes , det är det svåra att få reda på.
Dom tre första vagnarna är ju Rs , om dom har containertappar ska dom ju egentligen heta Sgs men det är det ju inte mycket som talar för att dom blev omändrade till, eller ?
Och kan det vara så till och med att dessa Rs inte byggdes tillbaka till Rs , utan skrotades när dom inte längre behövdes ?
det saknas uppgifter om måååånga Rs också.

Tåget körde ju oftast på natten i ganska tajt tidtabell så att det inte var många som såg tågen kanske inte är så konstigt

Bilspeditionståget flyttade ju så småningom till Göteborg-Norra och växte betydligt, tåget kördes fram till Göteborg-Norra lade ner för ett par år sedan.
Vagnar som användes var ju Kbps utan containerfästen , i slutet smög det sig in en och annan Kbps-x eller Lgns .
Kbps vagnarna är idag många av dom sålda till VIDA och har fått timmerbankar och rullar i deras trafik.
En film av det tåget jag gjorde för några år sedan , varning för Tinitus för det var kurvan ut från Centralharpan (hamnens stora containerkran) jag ville fånga med filmen och det fantastiks gnisslandet den medförde.
Idag är ju den kurvan också ombyggd.

Youtube

M.V.H Anders.k.


Hela tråden: