Godstrafik på HKJ 1971? (Fotografier/bildfrågor)

av Thomas K Ohlsson, Saturday, May 14, 2022, 15:51 (684 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Tror trafiken till Tingsryd från Växjö med avstickare till Urshult vid behov upphörde hösten 1970 i praktiken.


Enl "Småländska Järnvägar" var trafiken på Urshult frukttransporter med kylvagn som var säsongstrafik (hösten) och sista trafiken var hösten 1970. Urshult-Norraryd trafikerades inte med godståg efter 1965 och hade körts som bandisposition efter 1959, däremot gick rälsbuss (Y01t utom sista tåget som gick med YB04t) fram till 29/5-1965. Formellt lades fd HKJ ner 1/3 1971 och revs i februari 1972.

Jag tillbringade ett antal somrar i Urshult vid decenieskiftet 70/80 och då var ju järnvägstrafiken redan historia. Även fruktodlingen var på nedgång kändes det som - jag vill minnas att det var främst äpplen som odlades.

Några funderingar:

- Jag antar att den säsongsmässiga trafiken de sista åren skedde med normalspåriga vagnar på överföringsvagnar?

- Eftersom jag tror att det var äpplen som lastades ut i Urshult undrar jag om det verkligen var kylvagnar som användes? Äpplen borde - speciellt på hösten - kunna transporteras utan kyla.

funderar
Thomas K Ohlsson


Hela tråden: