E 19 01 inte svårt att se var man fick (Järnväg allmänt)

av Mattias Jansson, Wednesday, May 18, 2022, 21:52 (706 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Se där ja...:-D Tiderna förändras....Skall något restaureras så skall det ske ordentligt
Tack för en trevlig och intressant hänvisning med många detaljer.
Kortet låg i en låda och kom fram oförhappandes./Sune.


Det sitter nog en täckplåt över hakkorset, man ser ett skruvhål på bilden som BD länkar till. Såvitt jag vet är symbolen ovillkorligt förbjuden i förbundsrepubliken.


Det är i princip förbjudet i tysk lag men inte ovillkorligt. Man kan få dispens om det finns historiska skäl , exempel museiföremål och fordon, filminspelningar teaterpjäser och liknande.

Med risk för att framstå som petig i överkant, men dispens är knappast korrekt heller, för det låter som att om jag t ex ska spela en satirisk teaterpjäs, eller om jag ska köra ett museitåg med pietetsfullt restaurerade fordon tillverkade 1936, så måste jag vända mig till en tysk myndighet och söka någon form av tillstånd för att gå vidare. Det är såvitt jag kunnat utröna inte korrekt.
Det som är förbjudet - vilket jag nu beskrivit i tre inlägg i denna tråd (jag kanske borde skaffa mig en annan hobby...) - är att använda dem som politiska symboler eller i ett sammanhang som i någon mån kan jämföras med de syften i vilka de figurerade under 1920-talet och framför allt under naziregimens existens. Och exakt var gränsen går är alltså en bedömning för rättsvårdande myndigheter, precis så som det lämpligen går till i en rättsstat.
Men några dispenser ska efter hur jag har förstått saken inte behövas.


Hela tråden: