Effektmätning av R-loket? (Järnvägsmuseet informerar)

av mormorsgruvan, Friday, May 20, 2022, 11:53 (678 dagar sedan) @ Överkörmästaren

I Tyskland var det normalt med effektmätning på alla nya loktyper. Även dovregubben gick igenom ett sådant test. I England var bara ett fåtal loktyper utsatta för effektmätning.
Syftet med mätningarna i Tyskland var inte att ta reda på max effekt, utan att ta reda på lokens verkningsgrad, vid en belastning av pannan av 57 kg ånga per kvadratmeter eldyta och timme (ofta även vid mindre pannbelastningar). Även i Polen, Frankrike och Tjekoslovakien gjordes tester av ånglok. Testerna i polen gjordes vanligtvis med två olika typer av kol (5500 och 6500 kcal). I England gjordes tester med olika typer av kol som Blidworth, South Kirkby och Welsh coal. I USA förekom testning med olika koltyper.
Ett ångloks verkningsgrad består av tre olika delar. Totalverkningsgrad = pannverkningsgrad x cylinderverkningsgrad x mekanisk verkningsgrad.
Pannverkningsgraden är ångans energiinnehåll dividerad med kolets energiinnehåll.
Cylinderverkningsgrad baseras på den effekt som utläses ur indikatordiagrammet.
Mekaniska verkningsgraden är effekten i dragkroken dividerad med effekten i cylindrarna.

Överkörmästaren undrar vad allt det här skall vara bra för. Det finns olika inriktningar inom järnvägshobbyn, en gillar stationshus och spårplaner, en annan gillar uniformer och stinsar, och en tredje är intresserad av ångloksteknik.


Hela tråden: