Tidsläget och litt F och M (Järnväg allmänt)

av Sune Nylén, Friday, May 20, 2022, 15:33 (700 dagar sedan) @ BD

Problemet med koppelstångslok låg väl i att kunna bygga in erfoderlig maskinstyrka. Med Dk hade man uppnått 1000 hkr. men det skulle väl dröja mot 1950 innan nya magnetiska mtrl. gjorde det möjligt att nå 1250.
Lok Dr (Gunder Hägg) hade stora problem med dels koppelstängerna(centrifugalkrafterna) dels med växeln. Den havererade några gånger. Man lånade från 722 1949, men det var väl knappast
någon lösning. Jag minns att det i Tfa fanns en artikel Här kommer M loket. Nu kunde man
klara 16 promille backarna i Norrland och Rustan Lange hade en detaljerad byggbeskrivning. Han hade byggt ett lok själv. Och man planerade ju inte för krigslok, utan för vad som skulle komma längre fram.


Hela tråden: