Nyttan av mätningar (Järnvägsmuseet informerar)

av Thomas K Ohlsson @, fredag, maj 20, 2022, 23:06 (36 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Mätningar har gett oss mycket värdefull kunskap.
Effekt i dragkroken för några polska lok vid 60 km/h.
5500 kcal kol OKl 27 624 hk, Ol 49 1000 hk, Ty 37 1245 hk, Ty 43 785 hk, Ty 45 930 hk, Ty 246 1275 hk.
6500 kcal kol OKl 27 758 hk, Ol 49 1265 hk, Ty 37 1660 hk, Ty 43 1150 hk, Ty 45 1285 hk, Ty 246 1990 hk.

Vi känner också till att ett Engelskt "Hall" lok har sin största verkningsgrad (8,6%) vid 38 mph och en dragkraft av 8300 lbs då detta eldas med South Kirkby grade 1A kol med ett värmevärde av 7666 kcal. Pannans maximala ångbildningsförmåga med denna koltyp är 11.340 kg/timme.
Hall-loken är mycket känsliga för koltypen vid höga effekter.
Vid ett försök med ett 400 tons persontåg i på en linje utan lutning och Blidworth kol (ca 6950 kcal).

113 km/h (775 hk) Hall 1814 kg kol per timme, jämfört med 1111 kg för LNER B1 och 1007 kg för "BR class 5".

97 km/h (545 hk) Hall 846 kg, LNER B1 707 kg, "BR class 5" 748 kg.

När jag läser den här typen av inlägg får jag en obetvinglig lust att citera Vladimir Majokovskij:
'Utomordentligt intressant!'

Nej det gick visst inte att betvinga denna impuls...

förbindligt
Thomas K Ohlsson


Hela tråden:

 

powered by my little forum