Gårdveda förgreningsväxel - 1969 (Bana)

av Karlsson, Sunday, May 22, 2022, 09:05 (697 dagar sedan) @ Besc

En bild på förgreningsväxeln norr om Gårdveda. Banan mot Målilla byggdes först därför går den rakt fram medan linjen mot Hultsfred viker av precis som linjen mot Oskarshamn gjorde i Sevedstorp. Växeln fjärrstyrdes från Gårdveda. Jag vet inte om ljussignalerna sattes upp samtidigt som fjärrstyrningen lades in men det var semaforer först.

[image]


[image]
Förgreningsväxeln i Gårdveda mot Hultsfred/Målilla fotograferad från bakhytten i ett tåg mot Växjö den 26 juli 1969. Fortfarande rätt så orört förutom att rälen är borta.


Intressant bild S-O, tack! Kan det vara hållplatsen Målilla Sanatorium som skymtar i fjärran (övergången)?
Åkte där själv första gången 1968, men har inget minne eller bild av hur det såg ut!

Raksträckan är nästan 3 km och det är ca 2,5 till hållplatsen vid Målilla sanatorium. Ungefär mitt på raksträckan finns korsningen med det som 1969 var vägen mellan Målilla och Vetlanda. Det är ungefär vid den som det skymtar några ljusa formationer på båda sidor om spåret. Vad det är har jag ingen aning om men det är sannolikt inte hållplatsen.


Hela tråden: