NBJ-besök maj 1966 (Järnväg allmänt)

av MaL, Monday, May 23, 2022, 21:47 (701 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Dräggel... Tack Jan-Anders :-)

Tyvärr hade gt 104 redan avgått från Strömtorp men jag fick veta att det stod i Bofors. Tursamt nog gick det en NBJ landsvägsbuss ganska snart och jag tog den till Bofors. För bussföraren visade jag upp tillståndet och förklarade att jag missat godståget, varefter jag fick åka med bussen utan avgift! Jag är nog den ende som åkt buss med stöd av ett loktillstånd. I Bofors väntade gt 104 på avgång och nu kunde jag äntligen äntra T 25 för färd mot Nora stad. Infartssignalen till Gyttorp visade stopp så jag fick möjlighet att gå av och ta denna bild med tåget intill sjön Vikern (om jag inte har fel). Som framgår av bilden hade björken ännu inte slagit ut och det låg kvar lite snö i diket.
[image]

Jodå, det är några 100 meter väster om Käppsta med Vikern i bakgrunden.

I Gyttorp vidtog växling och närmast i bild är den lilla F-vagnen nr 51 som gick med i tåget.
[image]

F-51 finns kvar i Nora även om vi inte använder den så mycket i dag, vi gillar bromsade vagnar.

Efter ankomst till Nora stad bytte jag till T 24 och gt 155. Här en bild från loket med T-semaforen vid Pershytte växel.
[image]

Det är en väldig skillnad på skog där i dag. I dag är det ganska igenväxt och någon semafor har vi tyvärr inte där.
"Pershyttelinjen" revs 1975 (tror jag) och återbyggdes av NBVJ/NJOV 1988. Invigningståget avgick från Nora den 3/7 kl. 12.00, SWB 58 drog tåget.


Hela tråden: