Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 23 (Bana)

av Ulf Pålsson, Wednesday, May 25, 2022, 08:07 (695 dagar sedan) @ Peter Bolin

[image]
Bp 880 vid Stockholm Ö ca 1970. Samma vagn i en annan vinkel. Det kan noteras att enligt skyltarna fanns rökkupén kvar. Vilket år försvann de kupéerna?

Slopning av rökaravdelningarna skedde i samband med landstingets övertagande av banan, 1972.

Notera att vagnen har uppsatta slutignalkärmar. Det tyder på att vagnen är förberedd för att gå i "verkstadståget" till Mörby vst. Det avgick vid denna tid ofta på den tågväg som fanns från godsbangården och som manövrerades från ett litet ställverk där, efter medgivande från tågklareraren i "huvudställverket".

[image]
Eddavägen stn ca 1970. Här har Björn stått vid stoppbocken och tagit bilden. Om jag har förstått rätt var det två tåg på vardagarna, ett i högtrafiken på morgnarna och ett i högtrafiken på kvällarna, som gjorde rundgång vid Eddavägen vid den här tiden. Är det korrekt?

Ja, det stämmer.

På morgonen var det avgången från Eddavägen c:a 07:30, som bestod av "motor å två pass". På väg till Eddavägen gick det tågsättet som ett tjänstetåg från Stockholm Ö till DjÖsby, efter Näsbyparkståget. På väg mot Stockholm Ö kopplade det tågsättet inte i Dj Ösby med tåget från Näsbypark, som avgick "ensamt" från Dj Ösby och inte gjorde uppehåll i Stocksund och Freskati.

På eftermiddagen/kvällen gick "motor å en pass" till Eddavägen i en avgång från Stockholm Ö, men jag minns inte säkert vilken avgång det var. Då kopplades Eddavägståget sist i Näsbyparkståget, på vanligt sätt, i båda riktningarna.


Hela tråden: