Godståg över Svartån. Mb-lokens tjänstgöring (Järnväg allmänt)

av Sven Bårström, Sunday, May 29, 2022, 15:30 (690 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Att Mb-loken inte från början skulle ha använts på Malmbanan förvånar mig och ger anledning till tvivel.
Mb-loken levererades 1901 - 1903. Vid den tiden måste banan Gällivare - Luleå varit belagd med 40,5 kg/m räler och upprustad för att klara åtminstone Mb-loken och strängt taget också Ma-loken, som levererades enstaka år senare. Så varför skulle Mb-loken inte utnyttjas på Malmbanan från början? Att de gamla små G-loken gick där före 1901 är säkert sant, men det förefaller osannolikt att Mb-loken inte gick Gällivare - Luleå redan då de levererades. Var skulle de ha använts annars?
Det är ju uppenbart, att ett antal M-lok blev frigjorda efter 1915, då norra omloppet elektrifierades, och att resterande M-lok kunde få nya arbetsuppgifter efter 1922, då hela Malmbanan fick eldrift. Men det är ju en annan historia...
Sven B


Hela tråden: