Gårdveda förgreningsväxel - 1969 - Kurvrätning? (Bana)

av K Lemming, Monday, May 30, 2022, 00:19 (697 dagar sedan) @ Karlsson

En bild på förgreningsväxeln norr om Gårdveda. Banan mot Målilla byggdes först därför går den rakt fram medan linjen mot Hultsfred viker av precis som linjen mot Oskarshamn gjorde i Sevedstorp. Växeln fjärrstyrdes från Gårdveda. Jag vet inte om ljussignalerna sattes upp samtidigt som fjärrstyrningen lades in men det var semaforer först.

[image]


[image]
Förgreningsväxeln i Gårdveda mot Hultsfred/Målilla fotograferad från bakhytten i ett tåg mot Växjö den 26 juli 1969. Fortfarande rätt så orört förutom att rälen är borta.


Määän..? Vinkeln mellan de båda spåren ser väldigt olika ut på de båda bilderna. Är det olika optik som ger dessa skillnader, eller är det inte samma plats?


Instämmer, vinkeln mellan spåren är avsevärt olika mellan bilderna, lite för mycket för att bero på optik. Tycker mer att färgbilden ser ut som Sevedstorp utifrån mina svaga minnesbilder därifrån.


Kurvan är rätad efter att skiljeväxeln togs bort, det kan vara det som luras. Växel i kurvläge borde inneburit högst 30 km/h för tåg i riktning mot Hultsfred. Tyvärr minns jag inte exakt hastighet under de sista åren med tågtrafik men det var minst 50 km/h.

När rätades kurvan? På Eniros historiska flygbilder som står att dom är från 1955-67 så ser linjerna ut att ha samma vinkel mellan dom som på S.O.'s bild. Dock går det inte att se om växeln och linjen till Målilla ligger kvar.


Hela tråden: