Hinderfrihetskontroll på Göteborgs Spårvägar (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Monday, May 30, 2022, 20:10 (686 dagar sedan) @ Harald

Det var likadant vid Göteborgs Spårvägar fram till 90-talet. Mot belagd signalsträcka visades grön blink. En starkt bidragande orsak till att det togs bort var att de flesta signalerade sträckor har tunnlar. Om något händer i tunneln, t.ex. brand i vagn, så vill man inte ha in fler tåg.

Den gröna blinken i betydelsen "”Kör, spårfordon finns på framförvarande signalsträcka" har på senare tid i viss utsträckning återkommit till Göteborgs Spårvägar Trafikkontoret om signalbilder Det är numera en mer restriktiv tillämpning, exempelvis skall första spårledningen efter signalen vara fri.

Dock används grön blink nog inte i tunnlar; där har man istället på vissa platser satt in ytterligare signaler (förkortat signalsträckorna); det är väl en avvägning mellan riskerna vid t ex brand och behovet av ökad kapacitet.


Hela tråden: