Hinderfrihetskontroll på Lidingöbanorna (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Monday, May 30, 2022, 20:45 (695 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Linjeblockeringen med huvud- och dvärgsignaler på norra banans enkelspår ersatte tågstav 1946. Från början hade banan tänkt sig endast dvärgsignaler, men Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen krävde komplettering med huvudsignaler.

1954 byggdes anläggningen om, och då togs dvärgsignalerna bort. Ritning (VoV arkiv)

Jag har för mig att det fram till 1954 var ett problem med att ett tåg i ena riktningen kunde drabbas av plötslig stoppsignal om tåg i andra riktningen just då körde ut mot enkelspåret, och det var väl detta som de dubbla signalerna (huvud och dvärg) skulle skydda mot. 1954 ändrade man nog så att normalläget var "stopp" i båda riktningar, och då behövdes det inte längre dvärgsignaler. Jag hittar dock just nu inte uppgifterna om detta, så jag får reservera mig för att det kanske inte var exakt så. Att dvärgsignalerna försvann framgår dock av en rapport från järnvägsinspektör Fredrikssons besök den 21 sept 1954.

Källa: Handlingar i VoV arkiv, riksarkivet.


Hela tråden: