Hinderfrihetskontroll på Lidingöbanorna (Signaler/säkerhet)

av Överkörmästaren, Monday, May 30, 2022, 22:49 (669 dagar sedan) @ Harald

Anmälan behöver ju inte vara "fail-safe", så den kunde ha givits med växelomläggningsmagneten.


Den infördes väl först 1953 eller något sådant? Men innan dess fanns det å andra sidan kontaktledningskontakter så när jag tänker på saken var det kanske inte där skon klämde.


Kom den inte med Ängbyvagnarna?

Det stämmer nog att ängbyvagnarna hade det först av SS vagnar, men jag tror inte att de hade det från början utan att det kom på 50-talet. Undrar om inte lidingövagnarna fick det allra först, förresten.

Det är ju lite knepigt med kontaktledningsmanövrerad växel när man har två strömavtagare.

Varför då? Så länge upplåsningssläden sitter tillräckligt långt efter växeln för den maximala tåglängden kan man väl egentligen ha godtyckligt antal strömavtagare, första strömavtagaren låser växeln. Det är väl dock önskvärt att ”räkna” strömavtagarna i låskretsen.

Däremot är det väldigt opraktiskt att ha manövervagnar i ett sådant system. Men det hade ju inte SS från början men däremot lidingöbanorna.

För övrigt känner jag inte till något fall i Stockholm där anmälan med växelmagnet använts till någonting annat än en växel, det får nog ses som en typisk göteborgsgrej.


Du menar att det är bara i Göteborg man kan vara praktisk.

Nej jag menar att det bara är i Göteborg som man gillar så konstiga lösningar ;-)

Skämt åsido. Det ska finnas en SS-ritning S-11058 ”Gatusignal. Impuls till gatusignal från spårvagn medelst luftledning eller markmagnet” men om den kom till utförande någonstans vet jag inte!


Hela tråden: