Hinderfrihetskontroll på Göteborgs Spårvägar (Signaler/säkerhet)

av TMG @, tisdag, maj 31, 2022, 07:35 (72 dagar sedan) @ Harald

Grönblink finns idag (om jag inte missat något) i

* Frölundatunneln (F11 och F13 vid färd in i slingan)
- Dvs F13 är i sin helhet i tunnel men i en del av tunneln där man normalt inte kör med passagerare.
* Kviberg/Bellevue

När man förtätade signalerna i Bergsjötunnlarna tror jag att det blev grönblink ut från tunnel men inte in i. För att man inte ska stå och vänta i tunnel när vagn står på hållplats, det är då bättre att ställa sig utanför.

I princip är det som GEK säger, första sträckan efter spårledning ska vara helt fri.

Chalmerstunneln har för övrigt också en mellansignal i nedåtgående riktning. Den sitter typ två vagnslängder in i tunneln. Chalmerstunneln är så utformad att varje vagn har tillgång till minst två separata tvärtunnlar som inte delas med någon annan vagn och mycket riktigt räknas motgående rör som utrymningsväg.


Hela tråden:

 

powered by my little forum