Godståg över Svartån. Mb-lokens tjänstgöring (Järnväg allmänt)

av Anders Sandgren, Tuesday, May 31, 2022, 13:40 (688 dagar sedan) @ Thomas Tell

Att Mb-loken inte från början skulle ha använts på Malmbanan förvånar mig och ger anledning till tvivel.
Mb-loken levererades 1901 - 1903. Vid den tiden måste banan Gällivare - Luleå varit belagd med 40,5 kg/m räler och upprustad för att klara åtminstone Mb-loken och strängt taget också Ma-loken, som levererades enstaka år senare. Så varför skulle Mb-loken inte utnyttjas på Malmbanan från början? Att de gamla små G-loken gick där före 1901 är säkert sant, men det förefaller osannolikt att Mb-loken inte gick Gällivare - Luleå redan då de levererades. Var skulle de ha använts annars?


Mb 646-651 och 800-803 gick på II distriktet fram till 1903-04 då de flyttades till Malmbanan 761-764 hamnade på MB från början 1903. Även Ma 652-653 var på II D till 1904.
Mb-loken gick Falköping Ranten - Hallsberg med sth 40 undantaget vissa broar det det var 20 km/tim.
På vägen norrut mot Malmbanan försågs de med tryckluftsapparater på Cv Örebro.
/tell

Då kan man ju undra varför de levererades innan de verkar ha behövts. Kan det varit någon bro som behövde förstärkas på mb? 800-803 låg ju utanför dåvarande nummerserie och var väl märkta "Gällivare malmfält" eller något sådant.


Hela tråden: