Hinderfrihetskontroll på Lidingöbanorna. Låsning av växlar? (Signaler/säkerhet)

av Leif B, Tuesday, May 31, 2022, 14:56 (667 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Anmälan behöver ju inte vara "fail-safe", så den kunde ha givits med växelomläggningsmagneten.


Den infördes väl först 1953 eller något sådant? Men innan dess fanns det å andra sidan kontaktledningskontakter så när jag tänker på saken var det kanske inte där skon klämde.


Kom den inte med Ängbyvagnarna?


Det stämmer nog att ängbyvagnarna hade det först av SS vagnar, men jag tror inte att de hade det från början utan att det kom på 50-talet. Undrar om inte lidingövagnarna fick det allra först, förresten.

Det är ju lite knepigt med kontaktledningsmanövrerad växel när man har två strömavtagare.


Varför då? Så länge upplåsningssläden sitter tillräckligt långt efter växeln för den maximala tåglängden kan man väl egentligen ha godtyckligt antal strömavtagare, första strömavtagaren låser växeln. Det är väl dock önskvärt att ”räkna” strömavtagarna i låskretsen.

Däremot är det väldigt opraktiskt att ha manövervagnar i ett sådant system. Men det hade ju inte SS från början men däremot lidingöbanorna.

---

Fanns det verkligen någon elektrisk låsning av växelläget - och därmed upplåsningssläde - för SS växlar? Jag har alltid trott att det är en mer sentida uppfinning.

Utan låsning fanns det ju goda skäl till SS:s förbud att passera omläggningssläden med tåg med mer än en uppfälld strömavtagare.


/funderar
Leif


Hela tråden: