Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 24 (Bana)

av Peter Bolin, Tuesday, June 07, 2022, 23:36 (687 dagar sedan)

Då har det blivit dags för juniomgången av Björn Alnebos bilder. Den här gången är vi hela tiden vid Eddavägen eller strax norr därom. Det väcker starka minnen till liv från barndomens åkturer dit under just den tid som Björn var där och tog bilder.

Månadens bilder var mer eller mindre utfrätta, men resultatet efter bildbehandlingen tycker jag håller måttet för visning. Även om vissa bilder visar nästan exakt samma motiv vill jag visa dem ändå. Bilder från just Eddavägen kan jag aldrig se mig mätt på. :-)

Länkar till mina tidigare bildvisningar från Roslagsbanan.

[image]
Eddavägen stn, stoppbocken, ca 1970. Här har Björn tagit ett par steg tillbaka jämfört med den sista bilden i förra månadens omgång för att få med stoppbocken.

[image]
Banvallens fortsättning mot Svalnäs norr om Eddavägen ca 1970. Kontaktledningsstolpen som syns bör vara den här som jag tog en bild av i oktober 2016. Den blev av någon anledning kvar när alla andra kontaktledningsstolpar togs bort 1983.

[image]
F.d. Svalnäs stn ca 1970. Eller har jag fel? Fanns det så här mycket kvar av plattformen där så sent som 1970? När jag var där första gången 1992 fanns det ingenting kvar av den plattformen. Var skulle bilden annars vara tagen om inte vid Svalnäs?

[image]
Banvallen mellan Eddavägen och Svalnäs ca 1970.

[image]
Eddavägen stn, närbild av SRJ-loggan, ca 1970.

[image]
Eddavägen stn ca 1970. Lådan på gaveln var jag fascinerad av som barn. Jag minns att konduktören inför avgång vred om en nyckel där. Var det för att aktivera vsi Näsbyvägen, eller var det för att göra tågvägsanmälan? Kan forumexpertisen reda ut detta?

[image]
Eddavägen stn ca 1970.

[image]
Eddavägen stn ca 1970.

[image]
Eddavägen stn ca 1970.

[image]
Okänd X7p vid Eddavägen ca 1970.

Det blir mer av Eddavägslinjen nästa månad.

Hälsningar
Peter Bolin


Hela tråden: