Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 24. Skåpsmällar? (Bana)

av Leif B, Wednesday, June 08, 2022, 16:11 (680 dagar sedan) @ Peter Bolin

Tack till alla för inkomna kommentarer. Då har jag lärt mig att lådan vid Eddavägen användes enbart för att aktivera vägskyddsanläggningen. Jag utgick från att den kallades för vsi Näsbyvägen eftersom det är Näsbyvägen som järnvägen korsar där och inte Eddavägen, i alla fall enligt dagens karta. Då är alltså vsi Eddavägen den korrekta benämningen.

Den där övervuxna plattformskanten eller vad det nu är för kant verkar vara ett mysterium. Eftersom negativremsan den finns på innehåller bilder från Eddavägen med omnejd bör den vara tagen i de krokarna.

Jag var nog lite för trött i går kväll för att se skillnad mellan en X7p och en X9p. Nu har jag i alla fall lärt mig att se skillnad på X2p och X3p. Nästa steg får bli att skilja mellan sjuor och nior. ;-)

En fråga till forumexpertisen: Under mina resor på Eddavägslinjen när eldriften fortfarande var i gång minns jag att det till och från lät som om någon misshandlade en skrivmaskin från motorvagnens elutrustning. Det ljudet fastnade i mitt minne redan i samband med den första resan i maj 1968. Är det det ljudet som Leif B. kallar för ”skåpsmällar”?

/Peter Bolin

Du syftar nog på "kontaktorrasslet", d.v.s. det ljud som hörs inifrån kontaktorskåpet när resp kontaktor går till "...smack" för resp uppkopplingssteg och i synnerhet när man "slår ifrån", d.v.s. vrider körveven tillbaka nolläget och alla kontaktorerna faller (slår ifrån). När alla faller (ungefär) samtidigt uppstår ett rätt kraftigt rassel. Likaså när man kopplar upp från körläge "full serie" till "första parallell" när motorgrupperna grupperas om och alla motståndskontaktorerna faller (ungefär) samtidigt.

En "skåpsmäll" hörs när det blivit överslag i kontaktorskåpet och låter mer som "KABOOM!!" och därefter får man invänta hjälptåg för bogsering till verkstan i Mörby. Det hände någon gång ibland och särskilt "niorna" hade dåligt rykte för det. Sista tiden niorna gick i trafik, fick ingen befinna sig i den del av vagnen där kontaktorskåpet stod när strömavtagaren var uppe. Dörrarna till den av avdelningen låstes och glödlamporna skruvades ur.


Hela tråden: